In mijn studententijd ben ik meerdere keren met de nachttrein naar Praag geweest. Ik vond het geweldig: ik stapte in de namiddag op in Amsterdam en was de volgende ochtend in Praag. Later verdween de nachttrein naar Praag en dat vond ik heel jammer. Maar nu is hij terug. Met de European Sleeper kun je meerdere keren per week met de trein naar rechtstreeks Praag reizen terwijl je slaapt. Dat wilden we natuurlijk wel eens proberen! In deze blogpost lees je onze persoonlijke ervaringen met deze trein naar Praag. En ik heb ook nog wel wat tips voor je voor als je niet alleen Praag, maar ook de rest van Tsjechië wilt verkennen met de trein en andere vormen van openbaar vervoer.

Voordelen van de trein naar Praag

Maar eerst iets meer over waarom ik het zo fijn vond om met de rechtstreeks trein naar Praag te kunnen reizen. Ten eerste moet ik toegeven dat ik gewoon niet graag in het vliegtuig zit. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat ik vliegen zoveel mogelijk probeer te vermijden vanwege de duurzaamheid (en dat is ook een reden), maar vliegangst doet ook een flinke duit in het zakje. Maar ook als je vliegen geen probleem vindt, zitten er voordelen aan de trein:

  • Je hoeft niet uren van te voren op het vliegveld te zijn om vervolgens lang te wachten
  • Je hebt geen wegenvignets nodig, hoeft niet zelf te navigeren, rijden, tanken en parkeren en staat niet in de file (nou ja, het kan zijn dat de trein even moet wachten op een andere trein, maar daar heb je geen last van omdat je intussen kunt doen wat je wilt, zoals slapen, eten of lezen)
  • Bagage kan zo zwaar of groot zijn als je zelf wilt, zonder beperkingen op bijvoorbeeld vloeistoffen – handig voor souvenirs
  • Je stapt midden in het centrum uit (vlak bij het Wenceslasplein) en kunt dus van vlak na aankomst tot vlak voor vertrek van je stedentrip genieten

Bij een nachttrein is het extra voordeel dan nog dat je reist terwijl je slaapt en dus geen vakantiedagen ‘verliest’ aan onderweg zijn.

Onze ervaring met de nachttrein naar Praag

Zo kwam het dat wij op maandag eerst allebei nog een gewone werkdag draaiden en ’s avonds nog gewoon thuis aten. Daarna pakten we onze spullen en laat op de avond vertrokken we voor de rit van 40 minuten naar Deventer. We parkeerden de auto in de parkeergarage onder het station – dat kon voor 10 euro per dag.

Inchecken op station Deventer deden we met de tickets van European Sleeper, waarop een QR-code staat waarmee je de poortjes kunt openen. Op de schermen in de stationshal stond het perron waar we moesten zijn: spoor 3. En ja hoor, keurig op tijd kwam de trein binnenrollen.

We wisten dat we in wagon 13 moesten zijn, maar helaas stond niet op het perron aangegeven waar welke wagon zou stoppen (ik kon me van vroeger wel herinneren dat borden op de perrons dat aangaven voor internationale treinen). Het is dus even afwachten en goed kijken naar de nummers op de deuren van de wagons van de European Sleeper naar Praag terwijl hij binnen komt rijden, om dan snel naar de juiste plek te lopen. Dit is zeker een puntje van verbetering.

met de nachttrein naar praag

Privécoupé

Gelukkig stonden we redelijk goed. Bij de deur van wagon 13 stond de treinmanager, maar die hoefde nog geen tickets of paspoorten van ons te zien. We konden gewoon instappen en onze coupé opzoeken en hij zou ons later wel komen inchecken.

met de nachttrein naar praag

Op onze tickets stond dat we in wagon 13 de plaatsen 61 en 63 moesten hebben. En we wisten dat we een privécoupé hadden en dat er dus geen andere mensen bij ons in de coupé zouden zitten. Het was dus wel even een verrassing dat er, toen we bij onze plaatsen kwamen, twee mensen in onze coupé lagen te slapen. Gelukkig vertrokken ze meteen toen wij binnenkwamen en hadden ze geen gebruikgemaakt van ons beddengoed. We konden gaan zitten en we konden vertrekken!

Kort na vertrek kwam de treinmanager ons inchecken. We konden onze tickets laten zien of onze namen noemen. Om onze paspoorten werd niet gevraagd. Ook is er later tijdens de reis geen douane langsgekomen (wat ik me van mijn eerdere treinreizen naar Praag wel kon herinneren).

De route van de European Sleeper

De route van de European Sleeper is (najaar 2024) als volgt:

  • Brussel-Zuid
  • Antwerpen-Centraal
  • Roosendaal
  • Rotterdam Centraal
  • Den Haag HS
  • Schiphol Airport
  • Amsterdam Centraal
  • Amersfoort Centraal
  • Deventer
  • Bad Bentheim
  • Berlin Hauptbahnhof
  • Berlin Ostbahnhof
  • Dresden Neustadt
  • Dresden Hbf
  • Bad Schandau
  • Decin hl.n.
  • Usti nad Labem hl.n.
  • Praag-Holesovice
  • Praag hl.n.

De actuele route inclusief de vertrektijden vind je op de website van European Sleeper.

Zit-, lig- en slaapplaatsen in de European Sleeper

Je kunt in de European Sleeper verschillende plaatsen boeken:

  • Zitplaatsen: een coupé met 6 (gereserveerde) zitplaatsen. Deze optie is het voordeligst. Ontbijt is bij te boeken en verder zijn er hapjes en drankjes verkrijgbaar bij de treinmanager.
  • Ligplaatsen: coupés met zitplaatsen die kunnen worden omgebouwd tot ligplaatsen. Er zijn 5- en 6- persoonscoupés in deze categorie en eventueel kun je ze boeken als privécoupé of Women Only-coupé. Wij hadden een 5-persoonscoupé voor ons tweeën (privé). Er lagen twee lakenzakken, twee dekens en twee kussens voor ons klaar en er stonden twee pakjes mineraalwater. Uit de middelste stoelen kun je een klein tafeltje uitklappen en op de grond ligt nog een grotere tafel, mocht je die willen gebruiken. Daar ligt ook een ladder om in de bovenste bedden te komen – maar die hadden wij dus niet nodig. Zowel aan de kant van het buitenraam als aan de kant van het gangpad kun je de gordijnen dichtdoen en de coupé is ook van binnen af te sluiten met een kettinkje. Net als bij de coupés met zitplaatsen maak je gebruik van het toilet en de washokjes op de gang. Let op: deze coupés hebben twee stopcontacten, wat wat weinig kan zijn als je met meer dan twee personen reist en allemaal je telefoon wilt opladen. Ontbijt is bij te boeken en verder zijn er hapjes en drankjes verkrijgbaar bij de treinmanager.
  • Slaapplaatsen: dit is de meest comfortabele optie. Het zijn coupés met maximaal 3 bedden, die te boeken zijn als single, double en triple. Je hebt een wastafel in de coupé, maar maakt nog wel gebruik van het toilet op de gang. Je hebt een zitplaats met tafeltje in de coupé en het belangrijkste is: je hebt een matras en een opgemaakt bed met een dekbed, lakens en een hoofdkussen. Ook een handdoek en toiletartikelen zijn inbegrepen, net als ontbijt, mineraalwater en een welkomstdrankje. Ook deze coupés zijn eventueel Women Only te boeken en zijn van binnenuit af te sluiten. Ze hebben één stopcontact.

Actuele prijzen van de verschillende klassen vind je op de website van European Sleeper.

Als ik nog een keer met de European Sleeper ga reizen (wat ik graag zou doen) zou ik zeker kiezen voor een echte slaapplaats. Ik had misschien niet helemaal goed opgelet bij het boeken, maar de bedden in de coupé met 5 ligplaatsen vielen mij toch wel even tegen toen we binnen stapten. De bekleding van de stoelen/banken zag er smoezelig uit en toen we een van de kleine tafeltjes uitklapten, schrokken we van het vuil dat we achter het scharnierpunt zagen liggen. Het voelde een beetje vies om op deze banken te gaan slapen, ook al zouden we daarvoor dan in een schone lakenzak kruipen en een schoon kussen onder ons hoofd leggen. Ik denk dat ik toch comfortabeler zou liggen op een matras.

Op de website van European Sleeper stond trouwens dat de 5-persoonsversie van de ligcoupés airconditioning had, maar hoewel we de temperatuurregeling op z’n laagst hadden staan, bleef het erg warm in de coupé en voelde de verwarming steeds warm aan. Wij hebben dus maar de hele tijd het raam open of op een kiertje gehouden.

met de trein naar praag

Slapen en wakker worden

We sliepen met onderbrekingen. Hoewel de trein na Bad Bentheim (vlak over de Nederlandse grens) zonder stops doorrijdt naar Berlijn (waar hij vroeg in de ochtend is), merkte ik dat we toch regelmatig stopten, waarschijnlijk in ieder geval deels om andere treinen te laten passeren. Ik kan me in ieder geval herinneren dat we hebben stilgestaan op station Hannover. Het was lang geleden dat ik in een lakenzak had geslapen en door mijn gedraai raakte deze steeds meer verdraaid en zakte hij ook af. Nogmaals: een volgende keer zou ik zeker kiezen voor een slaapplaats waar je op een matras en onder een dekbed slaapt. Ik denk dat dat een boel scheelt qua slaapcomfort.

Ik was dus erg blij toen in de loop van de ochtend de treinmanager een kop koffie kwam brengen – samen met de rest van ons ontbijt.

met de trein naar praag

Rijden langs mooie uitzichten

Ondanks dat het even wennen was allemaal, begon ik me na mijn kop koffie toch wel prettig te voelen in onze coupé. En ik begon zelfs echt te genieten van de reis toen we na Dresden getrakteerd werden op mooie uitzichten op de rotsen van Boheems Zwitserland, meerdere kastelen en de rivier de Elbe, ook al was het nogal grijs weer.

met de nachttrein naar praag

We bleven uit het raam kijken tot we Praag binnen boemelden.

met de nachttrein naar praag

Het centraal station van Praag

Door een seinstoring tussen Hengelo en Bad Bentheim en door drukte op het spoor bij Dresden waren we een uur te laat in Praag, rond 12 uur. Maar omdat we comfortabel zaten te genieten van het uitzicht en verder toch geen haast hadden, merkten we dit eigenlijk nauwelijks.

centraal station in praag

Als je uitstapt op het centraal station van Praag, is het zeker de moeite waard om daar even rond te kijken voordat je Praag in loopt. Het oude gedeelte van het station is prachtig. In het moderne gedeelte vind je winkels en horeca.

Ook in het moderne gedeelte van het centraal station van Praag troffen we een oude railauto (die vroeger werd gebruikt voor inspectie van het spoor), en een miniatuurversie van het centraal station van Praag gemaakt van LEGO.

Vanuit het centraal station van Praag is het maar een klein stukje lopen naar het beroemde Wenceslasplein in het centrum van Praag.

centraal station in praag

Praag voor treinliefhebbers

Nu we toch helemaal in treinsferen waren en het alweer lunchtijd was, gingen we meteen maar naar een plek die al heel lang op mijn lijstje stond om te bezoeken: het treinrestaurant van Praag, Výtopna. Dat is gevestigd aan het Wenceslasplein, vlak bij de plek waar je aankomt met de nachttrein dus. We kregen een briefje in de vorm van een treinkaartje waarop stond waar we mochten gaan zitten. Na het bestellen verscheen onze bestelling op een bord waarop alle vanuit de keuken vertrekkende treinen stonden aangegeven. En ja hoor, daar kwam onze trein! Je moet wel een beetje opschieten met het van de trein af pakken van je bestelling, want de trein stopt maar 15 seconden en rijdt dan weer door. Wij hadden een burger en een heerlijke huisgemaakte limonade, maar zoals je op de foto’s ziet, ben je hier ook aan het goede adres voor een Tsjechisch biertje.

Misschien ook leuk om te weten als je van treinen houdt: later zochten we in Praag nog deze modelspoorwinkel op (adres: Mánesova 42), waar Maarten een Tatra-vrachtautootje kocht voor bij zijn treinbaan.

modelspoorwinkel in praag

Praag met het openbaar vervoer

Als je houdt van reizen met de trein, zul je misschien ook wel enthousiast zijn over de metro en de tram van Praag. Wij in ieder geval wel! Je komt echt makkelijk overal – ook al was de kabelbaan op de Petřín-heuvel, die ook bij het openbaar vervoer hoort, buiten gebruik wegens onderhoud. In het centrum van Praag sta je eigenlijk nooit lang op een perron te wachten – de trams en metro’s rijden voortdurend af en aan.

Omdat we er zoveel gebruik van maken, vinden wij het het handigst om een kaartje voor 24 uur (of zelfs meerdere dagen) te kopen. Dat hoef je maar 1x af te stempelen (bij het eerste gebruik) en dan heb je er geen omkijken meer naar.

De huidige en eerstvolgende halte worden altijd duidelijk weergegeven en omgeroepen en ook de informatie bij de haltes is erg duidelijk. Maar ik gebruik ook vaak Google Maps (en dan instellen op op openbaar vervoer) om onze ritten door Praag te plannen.

Deze keer bracht het openbaar vervoer in Praag ons onder andere naar meerdere kerstmarkten in Praag en naar enkele bezienswaardigheden die net buiten het centrum van Praag liggen. Ons fijne hotel in Praag stond aan Malostranské náměstí (waar heel vaak trams stoppen) en op loopafstand van metrostation Malostranská, dus we konden alle kanten op en stapten altijd vlak bij ‘huis’ weer uit.

Steden rondom Praag

Wil je behalve Praag ook andere Tsjechische steden bekijken, dan kun je vanuit de Tsjechische hoofdstad per trein bijvoorbeeld binnen twee uur in de volgende steden staan:

  • Pardubice: deze gezellige stad in Oost-Bohemen is vanuit Praag binnen 1 uur te bereiken. Pardubice ligt langs een populair treintraject en ieder uur rijden gemiddeld drie treinen naartoe vanuit Praag. Bezoek bijvoorbeeld het stadsmuseum in het renaissanceslot of het historische Pernštejn-plein met daaraan restaurants, winkels en de toren Zelená brána die je kunt beklimmen. Pardubice staat bekend om de lekkere peperkoek, dus vergeet niet bij een van de winkeltjes een peperkoek in de vorm van een hoefijzer te kopen.
  • Pilsen: de Tsjechische bierstad Pilsen (Plžen) ten westen van de Tsjechische hoofdstad is met de trein anderhalf uur reizen vanuit Praag. Ik verkende deze stad eerder al uitgebreid en hier vind je al mijn tips voor Pilsen.
  • Kutná Hora: Kutná Hora ligt ten oosten van Praag en is een uurtje rijden met de trein. Het staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst en heeft een schitterende kathedraal met beeldhouwwerken, fresco’s en glas-in-loodramen. Vanaf de St. Barbara-kathedraal heb je een prachtig uitzicht over de stad en de omringende wijngaarden. Kutná Hora is groot geworden door de zilvermijnen en je kunt er dan ook een zilvermuseum bezoeken. Met een gids kun je er door ondergrondse tunnels wandelen. Een griezelige bezienswaardigheid is het ossuarium in Kutná Hora: een kapel die is versierd met botten van duizenden slachtoffers van de pest en oorlogen in de 14e eeuw.
  • Tábor: deze historische plaats ten zuiden van Praag heeft een directe treinverbinding met de Tsjechische hoofdstad. Binnen anderhalf uur sta je in het centrum. In het Oude Stadhuis van Tábor is een chocolademuseum en een Hussietenmuseum gevestigd. Hier vind je ook de ingang voor de ondergrondse tunnels onder het Žižkov-plein. Inwoners van de stad maakten deze tunnels om voedsel en bier op te slaan, of om zich te verstoppen tijdens de Hussietenoorlog. Voor een mooi uitzicht op de stad en de bosrijke vallei van de rivier de Lužnice kun je de 75 meter hoge kerktoren beklimmen.
  • Děčín: in deze stad stopt de European Sleeper zelfs, dus je zou ook hier kunnen uitstappen en later verder kunnen reizen met de trein naar Praag (ongeveer anderhalf uur). Hier vind je al mijn tips voor Děčín (de toegangspoort tot veel prachtige natuur en allerlei outdoor-activiteiten).
met de trein naar praag

Wil je nog iets verder gaan? In drie uur ben je in de stad Brno in Moravië en je kunt vanuit Praag ook goed verder reizen, bijvoorbeeld naar Wenen in Oostenrijk of Krakau in Polen.

Kastelen rondom Praag

Tsjechië heeft het dichtste spoorwegennetwerk van Europa, dus ook veel dorpen en zelfs natuurparken zijn te bereiken per trein – zeker als je geen bezwaar hebt tegen een mooie wandeling tussen het treinstation en de bezienswaardigheid. Toen ik in mijn studententijd met de trein naar Praag reisde, bezocht ik bijvoorbeeld de kastelen Karlštejn, Křivoklát en Konopiště met de trein (in combinatie met een wandeling).

Als je er eentje kiest, zou ik kiezen voor Karlštejn. Dit is een van de mooiste kastelen in Tsjechië. De trein naar Karlštejn doet er ongeveer 40 minuten over en vanaf het station is het dan eerst zo’n 10 minuten lopen naar het centrum. Via de hoofdstraat met restaurants en winkels erlangs wandel je dan naar naar het kasteel op de heuvel. Wil je ook nog een wandeling maken door de bossen rondom Karlštejn, dan kun je wandelen naar treinstation Srbsko (6 km) of de rode route volgen via Svatý Jan pod Skalou naar Beroun om daar de trein terug naar Praag te nemen.

met de trein naar karlstejn
Trein naar Karlštejn op het centraal station van Praag

De mooiste treinreizen door Tsjechië

Wil je een rondreis door Tsjechië maken met de trein, dan heb ik ook nog wel wat ideetjes voor je:

1. Noord-Tsjechië: Boheems Zwitserland en Boheems Paradijs

Wil je gaan wandelen in Boheems Zwitserland of het Boheems Paradijs? Dan is de volgende route een aanrader:

  • Praag – Děčín (bij Boheems Zwitserland) (± 1:30 uur)
  • Děčín – Liberec (waar je kunt wandelen in het IJzergebergte of met de kabelbaan de berg Ještěd op kunt) (± 2 uur)
  • Liberec – Jičín (in het Boheems Paradijs) (± 2 uur)
  • Jičín – Pardubice (zo’n 100 km ten oosten van Praag) (± 2 uur)

2. Oost-Tsjechië: treinreis Moravië

Je kunt de trein ook gebruiken om wat leuke studentensteden in Moravië te gaan bekijken. Een voorbeeldroute:

  • Praag – Pardubice – Ostrava (± 4 uur)
  • Ostrava – Olomouc (± 1 uur)
  • Olomouc – Brno (± 1:40 uur)
  • Brno – Valtice (± 1 uur)

3. Zuid- en West-Tsjechië: Český Krumlov, České Budějovice en Pilsen

Český Krumlov in Zuid-Tsjechië is een ontzettend leuk stadje en ook daar kun je goed komen met de trein. Neem onderweg meteen een kijkje in České Budějovice. Vanuit Český Krumlov kun je nog verder reizen met de trein naar nationaal park het Boheemse Woud. Dit is zelfs een van de mooiste treintrajecten van Tsjechië. Het loopt door bossen, langs veenmoerassen en kleine stationnetjes. Vanuit dit natuurpark gaat er een trein naar Pilsen en vanuit Pilsen kun je dan weer de trein terug nemen naar de Tsjechische hoofdstad.

  • Praag – České Budějovice – Český Krumlov ( ± 3 uur)
  • Český Krumlov – Kubova Huť in het Boheemse Woud (± 2:20 uur)
  • Boheemse Woud – Pilsen (± 2:40 uur)
  • Pilsen – Praag (± 1:30 uur)

Zelf verkende ik tijdens mijn studententijd het westen van Tsjechië per trein: ik ging onder andere naar Pilsen en verkende vanuit Cheb de kuuroorden Karlovy Vary en Mariánské Lázně.

Terug van Praag naar Nederland

Voor ons bleef het deze keer bij een paar dagen in de Tsjechische hoofdstad. We kwamen op dinsdag om 12 uur aan en hadden dus de dinsdagmiddag en -avond, woensdag de hele dag en donderdagochtend en -middag om van deze heerlijke stad te genieten. Op donderdag vertrok onze trein om iets over zessen ’s avonds.

Dat ging nog wel een beetje rommelig: pas vlak voor de vertrektijd verscheen het spoornummer op de schermen in de vertrekhal. Daarna haastte een grote groep mensen zich naar dit perron. Ook in Praag stond helaas niet aangegeven waar de wagonnummers ongeveer zouden stoppen. Dus toen de trein binnen kwam rijden, was het weer rennen geblazen voor sommige mensen en ook in de trein werd nog flink heen en weer gelopen.

centraal station in praag

Maar we zaten er weer in en we reden! Nu we beter wisten wat we van de coupé konden verwachten, was het best oké voor een nachtje. We keken nog even naar buiten, ook al was het al donker. Sommige huizen langs de rivier hadden hun kerstversiering al hangen en dat zag er gezellig uit. Maar we gingen ook vroeg slapen, want om 5.09 uur zouden we al in Deventer aankomen. En dat deden we ook – we waren deze keer stipt op tijd.

Meer beelden van onze treinreis naar Praag en wat we daar deden zie je in deze video die ik maakte.

Voor herhaling vatbaar

Al met al vind ik het reizen met de nachttrein naar Praag zeker voor herhaling vatbaar. De voordelen wegen voor mij persoonlijk zeker op tegen het nadeel van een nachtje (oké, twee) wat minder goed slapen. Bovendien denk ik dat ik wel beter zou slapen als ik een echte slaapplaats (met matras en dekbed in plaats van een lakenzak en deken) zou boeken. Ook zou ik zeker weer kiezen voor een privécoupé.

Plan je treinreis naar Praag en Tsjechië

Lijkt het jou ook wel wat om met de trein naar Praag en eventueel de rest van Tsjechië te gaan? Dan kun je dat heel makkelijk regelen. Alle informatie over de nachttrein naar Praag vind je op de website van European Sleeper. Een handige site voor openbaar vervoer binnen Tsjechië is www.idos.cz. Goede reis!

Ben je ook een vakantie in Tsjechië aan het plannen? Dan kan deze reisgids Tsjechië heel handig zijn.

Wij werden uitgenodigd om de European Sleeper uit te proberen om erover te schrijven op Stralend Tsjechië.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld
Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. Na mijn studie Slavische talen (ik koos naast Russisch ook Tsjechisch en Bulgaars) werd ik vertaler en tekstschrijver. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Tsjechië deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Tsjechië met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Polen, Kroatië, Slovenië, Hongarije, Servië en Letland.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met het privacybeleid.